czwartek, 26 stycznia 2023

RORYK nieśmiały detektyw.


OLIVER SCHLICK

RORYK Nieśmiały detektyw.

Wydawnictwo DWUKROPEK




Czytacie książki dla dzieci? Ja często i pasjami!

Ostatnio trafiłam na Roryka. Ciekawa byłam co to za książka bo opis BARDZO mnie zaciekawił i trafiłam nie tyle w dziesiątkę ile w setkę!

Roryk jest GENIALNY jako postać.

Niesamowity jako opowieść i CUDOWNY jako tłumaczenie (wiem o czym mówię, tłumaczenie powieści dla dzieci to nie lada wyzwanie, wymagające i wiedzy i kreatywności i czasami wręcz geniuszu).

A co z książką?

Jest to opowieść pewnej sprytnej dwunastolatki, o nieśmiałym detektywie. Dodajmy nastolatki, która co normalne nie interesuje się odplamianiem dywanów, ale też co dziwne pasjonuje się zbrodniami.

Czy detektyw może być nieśmiały?

Pewnie może, ale nie powinien, tyle, że nie zawsze jest tak jak chcemy. Czy nieśmiałość mu nie przeszkadza? Zdecydowani, ale od czego Matylda?

Ona może mu pomóc, choć musi trochę lawirować.

Roryk jest „dziwny”, nie zachowuje się tak jak inni, ale ja uwielbiam dziwaków, kolorowych ludzi odstających od szarej rzeczywistości dlatego w tej książce nie tylko on mnie zachwycił.

Pies, który ucieka przed wiewiórkami, albo dorosły facet na różowo na trampolinie? Dla mnie CUDNE!
I wpisuje się naprawdę wspaniale w pewien klimat akceptacji dla tego co inne, niezwykłe, albo choć dziwne. Dla mnie to ważne!

No i Roryk ma pewien niezwykły dar, który potrafi wykorzystać, choć wymaga to płynu do płukania ust. Trochę obrzydliwe, nie?

Ale to tajna (i tajemnicza) metoda śledcza, a jeżeli coś daje, to trzeba się poświęcić.

Normalnie ZAKOCHAŁAM się w tej książce! Jest cudowna, zabawna, mądra (choć mądrość jakoś tak przemyca między wierszami i nie moralizuje) bawi, śmieszy, wprawia w zachwyt. Pokazuje świat niby taki sam, a jednak trochę inny.

Natychmiast leciałabym po drugi tom, gdyby tylko był wydany.

A tak muszę czekać.

To po prostu świetna książka, która ubawi i młodego i starego czytelnika, nie omijając stanów pośrednich.

Czytajcie! Mówię wam, będziecie zachwyceni!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz